Sverige och Danmark är länder i EU som båda har en hög andel fjärrvärme för uppvärmning av fastigheter. Att frågorna haglade fram och tillbaka var därför föga förvånande när de danska fjärrvärmebolagen HOFOR, Frederiksberg Forsyning A/S och Kredsløb besökte Kraftringen förra veckan.
David Edsbäcker på Kraftringen berättade att i Lund finns världens största lågtemperaturnät för fjärrvärme. I nätet går det 65-gradigt vatten från den storskaliga forskningsanläggningen ESS till fastigheterna i området Brunnshög som färdigutbyggt kommer att ha 40 000 invånare. Med lägre temperatur på vattnet har man kunnat använda plaströr, vilket både sparat pengar och tid. Lågtemperaturlösningar är något som också är på frammarsch i Danmark.
Kristian Honoré på fjärrvärmebolaget HOFOR, som förser Storköpenhamn med fjärrvärme, menade att det vi ser hända i Sverige nu, kommer att hända i Danmark om tio år. I Sverige har värmepumpar varit populära i flera år, den trenden kommer nu i Danmark. HOFOR ska installera 300 MW värmepumpar och också elpannor. Det innebär att Köpenhamn inte längre kommer att vara nettoproducent av energi. HOFOR är därför mycket intresserade av flexibilitetslösningar.
David Edsbäcker, Annika Erlandsson och Philip Svensson på Kraftringen, beskrev hur man jobbar med olika typer av flexibilitet i projektet e-Flex - digital plattform för handel och styrning av energi. Här har Kraftringen tagit fram dynamiska prismodeller för fjärrvärme för att ge fastighetsägarna incitament att använda fjärrvärme istället för värmepumpar när Kraftringens marginalkostnad för elproduktion är hög. Med hjälp av en digital plattform kommer det energislag som vid varje givet ögonblick är billigast att använda, användas. I den digitala plattformen jobbar man också med värmeflexibilitet, att använda trögheten i fastigheter. Philip berättade att de sett att de styra bort 50 procent av värmelasten under 4 timmar utan att förändra temperaturen med mer än 0,5 grader.
Mötet hölls inom ramen för projektet Grön omställning i flerbostadshus som delvis finansieras av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.
Comments