Tänker du plåt när du hör ordet ventilationskanaler? Då kan du tänka om. Climate Recovery är ett företag som har förnyat branschen genom sina färdigisolerade ventilationskanaler gjorda av återvunnet material.
Traditionella ventilationskanaler är gjorda av stål som isoleras med ull. Climate Recovery använder också ull som isoleringsmaterial men härdar den och låter det vara det bärande materialet. Det ger en miljövänlig produkt som minskar CO2-utsläppen med 80% och med många andra bra egenskaper på köpet.
- Vi får dessutom lägre tryckfall vilket gör att vi sänker effektbehovet i hela fastigheten. Den mjuka insidan gör att ljudet dämpas. Sedan kan vi komprimera materialet så det tar mindre plats vid transport och så är det mycket lättare än stål, förklarar Ulf Arnemo, VD för företaget.
Finns det några nackdelar med att välja era ventilationskanaler i stället för traditionella?
- Så länge vi inte är så stora måste kunden planera inköpet några veckor före installation. Men en fördel är att du monterar allt på en gång. Med andra kanaler, som isoleras efter montage, måste du in i byggnaden två gånger, en gång för att sätta kanalerna och en gång för att sätta upp isoleringen.
När produkterna kom ut på marknaden 2014 väckte de stor uppmärksamhet i den konservativa byggbranschen. Men trots det stöter de många gånger på patrull på grund av att installationen går till den lokala ventilationsfirman som har sina favoriter och inte känner till Climate Recoverys kanaler.
- När vi får en byggherre att titta närmare på våra kanaler blir vi i princip alltid valda. Nu har vi blivit godkänd leverantör hos tunga kunder som Skanska, NCC och Swegon, vilket är väldigt positivt.
Ulf Arnemo påtalar vikten av en kompetent beställare, en som ser till hela fastighetens livslängd och nämner Göteborgs stad. För förskolan Hoppet ställdes höga krav för att få den så fossilfri som möjligt hela vägen från transport, installation, igångsättande och drift. Climate Recovery valdes med förbehållet att de transporterade ventilationskanalerna fossilfritt från Kalmar till Göteborg.
Var är ni om fem år?
Då hoppas jag att vi är ett känt varumärke i branschen, att vi har startat en ny fabrik i Norden med högre kapacitet och att vi sålt produktions- och säljlicenser i flera länder. Jag tror att vi har släppt två nya innovativa produktfamiljer. Kanske även något som ligger utanför ventilationsområdet, avslöjar Ulf Arnemo.
Comments