top of page

Enjay på väg ut på tyska marknaden och Beneluxmarknaden


Det Malmöbaserade företaget Enjay knäckte nöten med att tekniskt återvinna energi från restaurangers ventilationssystem OCH få lönsamhet i det. Med Lepido är Enjay på väg ut på både den tyska marknaden och Beneluxmarknaden.


Det senaste halvåret har varit händelserikt för Enjay. De har öppnat kontor i Holland och i Tyskland. De har fått stämpeln Efficient Solution av Solar Impulse som intygar att produkten både har positiv inverkan på miljön och är lönsam. Och dessutom har de gått till final i världens största klimattävling, SET 2020 som arrangeras av Tyska Energimyndigheten och World Energy Council. Konkurrensen har varit stenhård. Fler än 1000 företag har nominerats.


Allt började med en kundförfrågan. Kunde Enjay återvinna energi på ett robust sätt som samtidigt sparade pengar till kunden? Med en affärsängel i ryggen tog man sig an utmaningen och svaret visade sig vara ja. Företaget utvecklade det självrengörande och robusta återvinningssystemet Lepido, särskilt lämpat för den sotiga och feta miljön i restaurangkök. Efter lyckade pilotinstallationer på några Burger King-restauranger är nu Lepido standard på alla nya Burger King som byggs i Skandinavien.


- Restaurangkedjor är intressanta, särskilt om de bygger nytt eller bygger om. Då kan de spara mycket pengar genom att installera Lepido, säger Claes Aurell, Export manager på Enjay och fortsätter:


- Vi har en stark utveckling i företaget. Vi startar upp i andra länder och håller på att robotisera produktionen. Vi tittar även på andra utmanande sektorer där det i dagsläget är svårt att återvinna energi såsom på kryssningsfartyg, i köpcentrum och på hotell.


Enjay har nyligen fått sina patent godkända, i Sverige och på flera andra marknader. De är skånskt förankrade genom huvudkontor i Malmö, tillverkning i Eslöv och med sin underleverantör av värmepumpar i Malmö.

bottom of page