Logistikbolaget ordnar bättre källsortering så att hyresgästen kan fokusera mer på kärnverksamheten
- SBHub
- 14 aug.
- 2 min läsning
Att hantera logistiken kring avfall och godsmottagning i en kommersiell fastighet på ett hållbart och ekonomiskt smart sätt är en utmaning för en fastighetsägare. Logistikbolagets lösning innebär att de finns på plats med personal i fastigheten och kan arbeta nära hyresgästerna för att få bästa möjliga källsortering. Resultatet blir färre avfallstransporter, något som bidrar till en bättre miljö samtidigt som fastighetsägarens kostnader hålls nere. Resultatet blir även en bättre källsortering och hyresgäster som kan fokusera mer på sina kärnverksamheter.
Den som vågar släppa till ytor sparar pengar i längden
Kundanpassade lösningar är en central del i Logistikbolagets erbjudande. De börjar i regel med att titta på förutsättningarna som finns i fastigheten, hur man kan jobba med dem på ett smart sätt och vad kunden har för målbild.

- Behöver det tillföras ytor, behöver ytor avgränsas? Vi uppmuntrar ofta fastighetsägaren att våga släppa till ytor och förklarar för dem att de kommer att spara pengar på det i längden. Genom att få till ett bra miljörum där avfallet kan mellanlagras behövs färre transporter, förklarar Mathias Edin, kundansvarig på företaget.
Är med och utformar hublösning i Hyllie
I äldre byggnader kan det vara en utmaning att hitta ytor men Logistikbolaget är duktiga på att se potentialen i hur ytor kan användas, framhåller Mathias. Givetvis är det enklare när det ska byggas nytt. I deras senaste uppdrag, för Granitor, är de med i ett tidigt skede i utformningen av en hublösning för Embassy of Sharing, i Hyllie i Malmö.
- De lyssnar in våra tips och förslag och vi känner att vi kan påverka slutprodukten. De har en vilja att förbättra och hitta nya lösningar, det är väldigt roligt att jobba med sådana bolag.

Utbildade hyresgäster och uppföljning med statistik ger bättre resultat
Men det räcker inte att ha fastighetsägaren med på båten, man måste också involvera hyresgästerna direkt. Med personal på plats i fastigheten kan Logistikbolaget utbilda hyresgästerna så att de blir bättre och bättre på att sortera. Det kommer man långt med. Att ha rätt behållare och tydlig och enkel skyltning hjälper också till. Och för att se att det ger resultat väger Logistikbolaget utsorterat material och skickar statistiken till fastighetsägaren.
- Vi får fler och fler frågor om statistik, särskilt vid årsskiftet. Min upplevelse är förmågan att kunna leverera statistik kommer att bli helt avgörande för att du framöver ska kunna sälja en logistiklösning, menar Mathias.
Börjar med avfallslösning och sedan vill man ha godslösning
Många gånger blir Logistikbolaget kontaktade för att fastighetsägaren vill ha en avfallslösning, vilket är Logistikbolagets kärnverksamhet. Men efter ett tag kommer man på att det vore smidigt om de kan ta hand om godset också.
- Vi ser det unika uppdraget och sätter ihop en kundanpassad lösning. Vi kan också rita och konsultera om det behövs, avslutar Mathias.
Mathias Edins 3 tips för en effektiv avfalls- och godshantering | |
1 | Var inte rädd att ställa krav på hyresgästerna, lagstiftningen är med dig. |
2 | Se potentialen i din fastighet |
3 | Tänk långsiktigt. Du kanske måste investera eller anpassa men det kommer att löna sig. |
